Rehberlik Servisi

Yahyalar Durali Bezci Ortaokulu Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi'nde   bizler öğrenci, veli, öğretmen, okul idaresi tüm okul paydaşlarımızla bir bütünüz;

Kaygılandığımızda birbirimize destek oluruz,

Her gün birbirimize olumlu tutumla yaklaşırız,

Büyük hayaller kurar, çok çalışırız,

Her geçen gün daha iyi olmak için gayret gösteririz,

Farklılıklarımıza saygı duyarız,

Her başarımızla gurur duyarız,

Birbirimizle konuşur sevgiyle hareket ederiz.

Kahkahalarımızla neşe yayarız 

Öğrencilerimizde  en çok önem verdiğimiz, ortaya çıkması için fırsat verdiğimiz  davranışlar;  

Geleceğine dair bir amaç belirlemek

Daima dürüst olmak

Alay etmemek

Kitap okumak

Saygılı olmak

Arkadaşlığı önemsemek

Adaletli olmak

Zamanı iyi kullanmak

Dargın bile olsa affedebilmek

Yardım etmek

Gerektiğinde "hayır" diyebilmek

 

24.09.2021 149

 

 

 

Rehberlik; bireyi tanımak, onu kendisine tanıtmak, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, ilgi ve yeteneklerini geliştirmesi, çevresine sağlıklı ve dengeli bir uyum sağlaması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için, ilgili kişilerce yürütülen hizmetlerdir.

Rehberlik hizmet alanları:

Mesleki Rehberlik: Türlü meslekleri tanımaları ve kendi kişisel özelliklerine uygun olan meslekleri seçmeleri, mesleklere hazırlanmaları ve mesleklerde gelişmeleri amacı ile bireylere yapılan yardımdır.

Eğitimde mesleki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri verilirken üç aşamalı bir yaklaşım üzerinde durulmaktadır.

  1. Öğrencileri tanıma (Fiziksel özellikleri, kişisel nitelikleri, yetenekleri, ilgileri istidatları, yaşantıları, ailesi ve geçmiş yaşantısı hakkında bilgi edinme)
  2. Mesleklerin incelenmesi( Mesleğin esasını, etkinliklerini, sorumluluklarını, mesleğe hangi yetenekler gerektiğini, mesleğin gerektirdiği eğitim düzeye, mesleğe giriş koşulları, mesleğe girişte sınırlama olup-olmadığı, çalışma koşullarını, meslekte personel ihtiyacını, mesleğin gelir durumu, mesleğin süresini inceleme)
  3. Bireyin kişisel nitelikleri ile mesleklerin gerektirdiği özellik arasında bağlantı kurma ve böylece bireye uygun olan meslekleri ortaya çıkarma (Kepçeoğlu,1993,s:57-65).

Eğitsel Rehberlik: Ferdin kendi kabiliyet, ilgi ihtiyaç ve imkanlarına uygun bir öğrenim dalında başarı ile ilerlemesini sağlamak için yapılan yardımlara eğitimle ilgili rehberlik denir(Tan,1969,s:61).  Eğitimin yönetim, öğretim ve kişilik hizmetleri etkinlikleri boyutları vardır. Eğitim süresince örgütlerin uyumlu ve verimli çalışmasını engelleyen yönetim ve öğretim sorunları ve yetersizlikleri genellikle kişilik hizmetleri ile giderilmeye çalışılmaktadır (Silah,2001,s:371).

Eğitsel rehberlikte şu hususlar ele alınmalıdır:

  • Öğrencilerin bir okul veya sınıf seçmelerine yardım edilmelidir.
  • Okulda kabiliyet ve ilgiye uygun sınıf ve branş seçilebilmesi için gerekli açıklamalar yapılmalıdır.
  • Okula yeni başlayanın uyumu sağlanmalıdır.
  • Derslerde karşılaşılan güçlükler üzerinde durulmalıdır.
  • Üstün kabiliyetli olanlar daha fazla başarıya ulaştırılmalı, yavaş öğrenen öğrenciler tespit edilerek onların gelişmeleri için izlenecek yol seçilmelidir.
  • Gelişme ve kişisel özellikleri yüzünden okullarda sağlanan eğitim-öğretim imkanlarından yeterince yararlanamayan özel eğitime muhtaç çocuklara yardım edilmelidir. Bunlar, bedenen sakat olanlar, zihinsel yönden normalden farklı olanlar, ruhen ve sosyal bakından uyumsuz olanlar.
  • Öğrencinin okuyacağı seçmeli derslerin seçiminde gerekli yardım yapılmalıdır.
  • Rehberlik çalışmaları tüm öğrenci ve velileri kapsayacak şekilde ele alınmalıdır.(Kantarcıoğlu,1998, s:57-60).

Kişisel rehberlik ve Psikolojik danışma: Nitelik itibariyle ne eğitsel ne de mesleki alanla ilgisi olmayan problemler vardır. Bu problemler kişinin duygu ve düşüncelerinden, sosyal ilişkilerinden, davranışlarından doğan problemlerdir. Bu problemlerle ilgili yapılan rehberliğe ve danışmaya kişisel-psikolojik problemlerle ilgili rehberlik denir. Öğrencilerin kişisel-psikolojik problemlerini şu alanlarda toplamak mümkündür:

  • Beden ve sağlık ile ilgili problemler
  • Başkaları ile ilişki, boş zaman faaliyetleri gibi sosyal ilişki problemleri
  • Marazi korkular ve endişeler
  • Kendine güvenmemek gibi heyecansal hayatla ilgili problemler
  • Ahlak kuralları, din ve ideallerle ilgili problemler

Kişisel-psikolojik problemlerin büyük bir kısmı bireyde, korkular, kaygılar, aşırı heyecanlar, olumsuz tavırlar gibi problemlerdir. Problemlerin çoğunda, problemin asıl sebebi kaybolmuş ya da şekil değiştirmiştir.

Kişisel-psikolojik problemler çoğu hallerde tek başlarına değildir. Kişinin hayatında başka problemlere bağlantılı olarak ortaya çıkar. Bireyin kendini nasıl gördüğü yanı "benlik kavramı", kişisel problemlerde önemli bir faktördür. Danışmada bu benlik kavramının ortaya çıkarılması gerekir. Bu sebepledir ki bu alanda yapılacak rehberlik ve danışma bilgi ve hüner isteyen bir hizmet alanıdır. Danışmada terapiye girilir. Bu terapi süresince kişinin problemini ve sebeplerini gerçek boyutları ile görüp kavramasına, benlik kavramını gerçekler karşısında ayarlamasına ve gereken uyum yollarını bulmasına yardım edilir(Tan, 1992, s:139-142).